Rodičovská linka | Psychické problémy

Psychické problémy dětí a dospívajících

Co se dozvíte:

  • Jaké jsou varovné signály sebevražedného chování
  • Co jsou nejběžnější příčiny myšlenek na sebevraždu
  • Jak rozeznat akutní signály ohrožení života
  • Jak je to se sebepoškozováním u dětí
  • Kdy vyhledat pomoc odborníka

Psychické potíže mohou zasáhnout každého, tedy i děti. Všimnout si, že se s vaším dítětem něco děje, je první krok k pomoci a hledání řešení. Jak to ale udělat, nemusí být vždy jasné a snadné. Rozpoznat příznaky psychických potíží u dítěte může být náročné, protože se mohou projevovat různými způsoby – změnami v chování, náladách, školním výkonu nebo v zájmu o běžné aktivity. Důležité je nebát se s dítětem mluvit, projevovat zájem a být mu nablízku. Na této stránce najdete informace o tom, jak citlivě přistupovat k těmto situacím, jaké kroky podniknout a kde hledat odbornou pomoc, pokud je to potřeba.

Sebevražedné chování

Varovné signály, příčiny a fáze

Sebevražedné chování je záměrné jednání s cílem ukončit svůj život. Myšlenky na sebevraždu prožívají lidé v jakémkoliv věku. Tedy i děti a dospívající. Častěji se u dětí objevují v období puberty a adolescence.

Z vývojového hlediska je v tomto období přirozená určitá fascinace tématem smrti. Ne vždy však musí znamenat sebevražedné úmysly. Je ale potřeba věnovat tomuto tématu značnou pozornost, téma nezlehčovat a rozlišit, o jaké myšlenky se jedná. Téma smrti lze nahlížet z filozofických směrů, hlediska rodinných vazeb a rodové kontinuity, pomíjivosti, smyslu a naplnění nebo čímkoliv, co mladé lidi zajímá. Vést rozhovor na toto téma může být obohacující a může prohlubovat vztahy s rodiči.

Sebevražednému jednání předchází zpravidla postupné změny ve vnímání a prožívání. Typické je tzv. tunelové vidění, kdy člověk přestane vnímat své reálné možnosti a zdroje podpory v okolí i v sobě. Soustředění a emoce se zaměřují směrem, ve kterém dominuje zoufalství, beznaděj a strach. Časté jsou také pocity studu, selhání, viny a rostoucí hněv, který člověk obrací sám proti sobě. Úleva od tohoto neustálého tlaku a utrpení je velmi lákavá a jako jediný možný způsob osvobození se může člověku jevit sebevražda.

Je tedy důležité dát pozor, nepřehlížet či nezlehčovat varovné signály rozvíjejících se sebevražedných myšlenek u dítěte, a to jakkoliv je vyjádřeno, humorně, ironicky, v naštvání atd.

Varovné signály:

  • Náhlá i postupná změna chování - např. více se uzavírá do sebe, ztrácí zájem o vrstevníky či koníčky, je podrážděné, náladové, vzteklé nebo smutné.
  • Vyjadřování pocitů beznaděje - „Nic nemá smysl.”, „Život je trápení.”
  • Mluvení o smrti jako o řešení (může být i v rámci humoru, v afektu atd.) - „Kdybych tady nebyl, už byste se netrápili.”, „Nejlepší bude se zabít.”
  • Změny ve spánkových a stravovacích návycích.

Příčiny:

Dlouhodobé příčiny souvisí s psychickými potížemi jako smutky, deprese, úzkosti a jiné obtíže trvající v řádu týdnů či měsíců. Objevují se pocity beznaděje, bezmoci s trvalým pocitem, že neexistuje žádná jiná možnost, jak žít lépe. Smrt je východisko z trápení, které smrtí končí.

Mezi takové potíže může patřit například neřešená šikana nebo jiné násilí, ať už psychické nebo fyzické, či obtížná životní situace. Zkrátka situace, se kterou si dotyčný sám nedokáže poradit.

Intervence: V tomto případě je vhodná krizová intervence, dlouhodobá psychoterapie, často také medikace indikovaná lékařem – psychiatrem a využívání podpůrných služeb jako jsou např. psychoterapeutické skupiny.

Impulzivní příčiny bývají vyvolané náhlým stresem nebo krizovou situací (např. náhlá ztráta, rozchod, ztrapnění atd). Jednání nemusí být doprovázeno dlouhodobými psychickými potížemi. Toto chování je méně předvídatelné a často se nevyskytují předchozí varovné signály.

Intervence musí být včasná a zaměřená na okamžitou stabilizaci. Tou je myšlena krizová intervence například prostřednictvím linek důvěry, krizových center nebo v rámci psychoterapie. Následně, v případě potřeby, navazující psychoterapie.

Fáze:

  • Sebevražedné myšlenky – myšlenky vzít si život se stávají intenzivnější a nutkavější. O tématu sebevraždy může dítě mluvit v náznacích nebo je zobrazovat v obrázcích.
  • Sebevražedné tendence – myšlenky na smrt dostávají jasné obrysy a dochází k přípravě konkrétního plánu sebevraždy, např. dítě může psát dopis na rozloučenou, mluví o způsobu, jakým by se chtělo zabít. Někdy se objevuje nutkavost a impulzivní snaha si ublížit, jindy zcela naopak se může objevit úleva, protože dítě udělalo rozhodnutí a zbavilo se tak napětí z bezvýchodné situace.
  • Sebevražedné jednání – pokus o sebevraždu nebo dokonaná sebevražda.

Modelový příběh:

Na Rodičovskou linku telefonuje matka, která má poslední dobou potíže v komunikaci s šestnáctiletým synem. Neustále se hádají, syn je náladový a uzavřenější. Připisovala to normální pubertě, ale během jedné z hádek syn v afektu zařval, že by byli všichni šťastnější, kdyby tu nebyl, že se půjde zabít. Volající je z toho vyděšená, bojí se téma se synem znovu otevřít, ale musí na to stále myslet. Chtěla by se poradit, jak v takovéto situaci postupovat.

Doporučujeme

Řekněte dítěti otevřeně, neodsuzujícím způsobem, že vás napadlo, že by mohlo myslet na sebevraždu. Představa, že mluvení o sebevraždě vnukne nápad se o ni pokusit, je mýtus.

Co doporučujeme udělat:

V případě, že se vám dítě otevře a svěří, pozorně naslouchejte, neodsuzujte a berte jeho slova vážně. Ukažte, že vám na něm záleží a jste tam pro něj. Vyjádřete svou lásku a podporu.

  • Přijměte jeho pocity s pochopením „Vidím, že je to pro tebe opravdu těžké...jsem tu s tebou.“
  • Doptávejte se konkrétně, abyste zjistili, v jaké fázi dítě je a co mu myšlenky spouští.
  • Podpořte své dítě „Na tyhle myšlenky nemusíš být sám*a.“
  • Oceňte, že o tom dokázalo mluvit, i když vás to může děsit nebo být těžké poslouchat.
  • Dejte najevo, že chcete být blízko, že na to, co prožívá, není samo a chcete porozumět tomu, co si myslí, potřebuje, nad čím přemýšlí, a co cítí.
  • Společně vyhledejte odbornou pomoc. Na Rodičovské lince se můžete poradit o typu pomoci a péče.

Můžete také vytvořit krizový plán pro okamžiky, když ho přepadne silné nutkání si vzít život – kam zavolat, za kým jít, aby měl pomoc ihned dostupnou. Může kdykoliv zavolat na Linku bezpečí.

Jak začít takový rozhovor? Můžete použít tyto věty nebo jim podobné:

  • „V poslední době se o tebe dost bojím.“
  • „Nedávno jsem si u tebe všiml*a nějakých změn a zajímá mě, jak se ti daří.“
  • „Už delší dobu se tě chci zeptat, jak se máš. Mám pocit, že v poslední době nejsi ve své kůži.“

Přemýšlí o sebevraždě:

V takovou chvíli je nejdůležitější zjistit, zda je dítě momentálně v ohrožení života. Zkuste to zjistit například pomocí těchto otázek:

  • „Přemýšlíš o sebevraždě teď?“
  • „Máš nějaký plán, jak to udělat?“
  • „Udělal*a jsi něco z toho teď?“ (např: spolknutí léků)

Akutní signály ohrožení života:

  • Náhlé zklidnění po dlouhém období zoufalství z důvodu opadnutí tíhy rozhodování.
  • Vyhledávání informací o způsobech sebevraždy.
  • Mluvení o plánu, konkrétnější vyjádření – např. „V té době už tu nebudu.”
  • Dávání věcí do pořádku, loučení se s lidmi, dopis na rozloučenou – mnohdy mohou napsat vzkaz na rozloučenou vrstevníkům či ho zveřejnit na sociálních sítích.

V případě, že se dozvíte, že vaše dítě už plánuje sebevraždu, nenechejte je pokud možno o samotě a co nejdříve kontaktujte odbornou pomoc – volejte záchrannou službu 112, krizové centrum či psychiatrickou nemocnici.

Co raději nedělat:

  • Nepoučujte, neraďte, co má a nemá dělat.
  • Netrestejte dítě žádným způsobem.
  • Vyvarujte se vyvolání pocitů viny „Přece bys nám to neudělal.”
  • Shazování jeho potíží „Z toho vyrosteš.” „To přeci řeší každý.“
  • A dalších vět jako: „Musíš být silnější.“ „To bude v pohodě“ „Jiní mají horší potíže.“ „To znám…“ „Bude líp.“

Vnímejte své limity a postarejte se také sami o sebe, abyste zvládali být oporou pro své dítě v takto náročné situaci. Můžete zavolat na Rodičovskou linku nebo na jakoukoliv jinou krizovou linku. Abyste mohli být dětem podporou, potřebujete sami podporu.

Uzavřenost

Psychické problémy signalizuje změna

Uzavřenost dítěte může být jedním z projevů jeho psychických obtíží.  Jde o pestrou škálu chování, které však ne vždy signalizuje, že je s dítětem něco v nepořádku. Může jít, a často také jde, o povahový rys.

Rodič by měl zpozornět zejména u náhlých výkyvů a změn ve smyslu uzavírání se do sebe, kdy se objevují zcela jiné projevy, než jaké jsou pro dané dítě typické.

Uzavřenost slouží jako přirozený mechanismus, který dítěti pomáhá:

  • zvládat složité emoce
  • formovat vlastní identitu 
  • zpracovávat nové zážitky
  • odpočívat od kolektivu  

Uzavřenost může být v určitých věkových obdobích běžným jevem, ale také může naznačovat problémy, které je důležité včas rozpoznat a řešit.

Uzavřenost dítěte ve vývojových obdobích:

Předškolní věk (3-6 let)

V této fázi jsou děti velmi zvědavé, začínají objevovat svět mimo rodinu a rozvíjejí základní sociální dovednosti. Důležitou součástí tohoto období je hra, která je pro děti hlavním prostředkem učení a komunikace. Děti v tomto věku mohou být občas uzavřené, zejména pokud se cítí nejisté nebo zažívají změny (např. nástup do školky). Uzavřenost se může projevit odmítáním mluvit nebo úzkostí v nových situacích.

  • Jak můžete pomoci:

Podporujte otevřenou komunikaci prostřednictvím hry a vyprávění. Ujistěte dítě, že je v bezpečí a poskytněte mu stabilní a milující prostředí. Pokud uzavřenost přetrvává nebo se zhoršuje, může být užitečné konzultovat to s dětským psychologem.

Školní věk (6-12 let)

Děti v tomto věku začínají být více nezávislé a rozvíjejí hlubší sociální vztahy, zejména s vrstevníky. Patřit do skupiny a začlenit se, být součástí party a zažívat intenzivní přátelství je vývojový úkol dítěte v tomto období. Uzavřenost v tomto věku může být způsobena různými faktory, jako je šikana, tlak na výkon, problémy ve vztazích s vrstevníky nebo rodinné problémy. Dítě může přestat sdílet své myšlenky, stáhnout se z aktivit nebo vykazovat pokles zájmu o školu.

  • Jak můžete pomoci:

Povzbuzujte dítě k vyjadřování svých pocitů a naslouchejte mu bez hodnocení. Sledujte jakékoli změny v chování a promluvte si s učiteli nebo školním poradcem, pokud máte obavy.

Adolescence (12-18 let)

Adolescence je období hledání identity, zvýšené nezávislosti a emocionálních změn. Teenagerům se rozšiřuje sociální svět, zažívají první romantické vztahy a často se pokoušejí vymezit se vůči autoritám, včetně rodičů. Projevem adolescence jsou výkyvy, propady nálad, opouštění dosavadních zájmů, nezájem o aktivity – tedy to, co rodiče často zlobí, znepokojuje a trápí. Je tedy obtížné zjistit, do jaké míry ukazují tyto projevy na psychické obtíže. To je třeba posuzovat vždy v celkovém kontextu.

  • Jak můžete pomoci:

Zajímejte se o to, co dítě prožívá, jak přemýšlí o situacích, vztazích, o sobě. Pokud je to možné, nabídněte čas, který můžete trávit společně. Nabízejte opakovaně, že jste tu pro něj, pokud bude potřebovat o něčem mluvit. Respektujte potřebu soukromí, ale zároveň buďte vnímaví k signálům, které by mohly naznačovat vážnější problémy (např. depresivní chování, změny v sociálním chování). Pokud uzavřenost přetrvává nebo je doprovázena jinými varovnými signály, zvažte konzultaci s odborníkem.

Varovné signály:

  • Výrazná změna
  • Dítě, které dosud ochotně sdílelo své zážitky a emoce, se stává „tajnůstkářským“, je zvýšeně náladové, smutné, zamlklé, nebo naopak reaguje podrážděně na běžné podněty ze strany rodičů. Zejména u dítěte v mladším školním věku taková změna ukazuje, že se v jeho životě děje něco závažného. 
  • Ztrácí zájem o aktivity, které dříve běžně dělalo – koníčky, kontakt s kamarády, rodinné akce.
  • Přestává zvládat své základní povinnosti – docházku do školy, učení.
  • Působí bez energie, líně, cítí se neschopné.
  • Objevují se problémy se spánkem, změny ve stravovacích návycích nebo stížnosti na nevolnost či bolesti hlavy.
  • Říká, že: „Nic nemá smysl.“ „Už to nemůžu vydržet.“ „Beze mě vám bude líp.".
  • Svěřilo se, že se sebepoškozuje nebo na to rodiče sami přišli.

Modelový příběh

„S ničím se nechce svěřit, neodpovídá na otázky, tváří se otráveně, nepřítomně.“ Říkají rodiče při volání na Rodičovskou linku. „Je stále ve svém pokoji a nemá žádné kamarády, nikam nechodí.“ Dále pak popisují neochotu účastnit se rodinných setkání, dávají přednost mobilu nebo tráví veškerý čas s kamarády a rodině se snaží se izolovat.

Doporučujeme

Podpořit dítě, které se takto chová, není pro rodiče snadné, protože jsou v obavách a zároveň s ním řeší každodenní konfliktní situace. Sami se tedy mohou potýkat se silnými emocemi, s lítostí, s bezmocí, ale někdy i se vztekem na dítě. Proto je důležité získat určitý nadhled a odstup (např. volat na naši linku) a teprve pak začít nabízet dítěti pomoc.

  • Rozhovor s dítětem by měl probíhat v klidu, bez výčitek a odsuzování. Je třeba vytvořit bezpečný prostor, aby dítě mohlo o své situaci mluvit. Buďte trpěliví a naslouchající. Uzavřené dítě se pravděpodobně nesvěří hned napoprvé, ale důvěru lze budovat postupně. Mělo by vědět, že může kdykoli přijít a svěřit se s čímkoli, aniž by bylo souzeno.
  • Nepodceňujte varovné signály. Pokud uzavřenost přetrvává nebo je doprovázena dalšími znepokojivými příznaky, jako jsou depresivní nálady, sebepoškozování, myšlenky na smrt nebo výrazné změny v chování, je důležité vyhledat odbornou pomoc.
  • Není vhodné dítě, mladého člověka za jeho chování kárat, vyčítat nebo trestat. Vyvarujte se větám typu „Jsem ti to říkal*a, to máš z toho koukání do mobilu, musíš to udělat takhle…“
  • Pomáhá vyjádření zájmu, ale i starosti o dítě. „Zajímá mě, jak se cítíš většinu času. Mám starost, když vidím, jak se straníš a chtěl*a bych tomu víc rozumět.“
  • Hledejte možné příčiny jeho potíží, např. ve škole, s kamarády, v rodině. „Stalo se něco ve škole nebo s kamarády?” „Je něco, co bys potřeboval*a doma jinak?”
  • Důležité je brát pocity dítěte vážně, např. „Chápu, že ti je smutno.“ „Je pochopitelné, že máš teď strach, to je přirozené.” „Chápu, že je to teď těžký.“ „Je toho na tebe moc.“
  • Vytvořte společně plán možné úlevy, s ohledem na to, co dítě zvládne. Např. „Co ti dělá dobře?” „Co ti pomůže se odreagovat?“ „Co ti dobije energií?“ Aktivity jako sport, kreativní činnosti, meditace nebo jiné formy relaxace mohou pomoci uvolnit napětí a podpořit lepší duševní rovnováhu.
  • Pokud stav dítěte vyžaduje odbornou pomoc, nabídněte odůvodnění, proč to je z vašeho pohledu užitečné. Např. „Možná by bylo fajn si promluvit s někým jiným než se námi. S někým, kdo má na situaci jiný pohled. S někým, koho ty neznáš a kdo nezná tebe. Bývá snazší se otevřít někomu anonymně.” Takto také funguje Linka bezpečí, na kterou můžete předat kontakt nebo zkusit zavolat spolu.
  • Také rodiče potřebují prostor pro zpracování šoku a emocí, které se k náročným situacím pojí. Mohou kontaktovat Rodičovskou linku nebo jiného odborníka (psychoterapeut, krizové centrum atd.)

Sebepoškozování

Sebepoškozování u dětí a dospívajících

Sebepoškozování je úmyslné ubližování vlastnímu tělu, bez cíle zemřít. Může se však vymknout kontrole a být život ohrožující. Jedná se o dysfunkční a rizikový způsob zvládání náročných situací.

Stává se také, že dítě zkusí sebepoškozování pouze jednou jako experiment a více se k němu nevrátí. V každém případě je potřeba situaci nepodcenit a společně se jí věnovat.

Pokud si dítě dlouhodobě ubližuje, je to především signál, že se něco děje, trápí se nebo mu něco chybí. Velmi často jde o dlouhodobý stres dítěte (rozvodové spory, domácí násilí, vyhrocené konflikty mezi dítětem a rodiči v pubertě, neúměrné nároky, šikana nebo nefunkční vztahy v jeho okolí). K sebepoškozování sahají také dětí traumatizované (týrané nebo zneužívané).

Člověk cítí veliké napětí, které neumí uvolnit jinak, než že si ublíží. Nebo naopak necítí vůbec nic a potřebuje cítit alespoň něco.

Dospělí velmi často na sebepoškozování reagují strachem, zlobí se na dítě, mají tendenci je hlídat a sebepoškozující chování zakázat, nebo dokonce trestat. To však vede k ještě většímu napětí dítěte, které reaguje uzavřeností a odmítáním jakékoliv pomoci. Pokud však nejde u dítěte o pouhý experiment, bude potřebovat adekvátní terapeutickou péči.

Příčina nebývá pouze jedna. Většinou jde o kombinaci emocí a potíží. U každého je to trochu jiné a tu hlavní příčinu, pokud existuje, je potřeba hledat. Nejlépe v terapii. Ta je důležitá k uzdravení.

Zpravidla jde tedy o hledání úlevy, jak překrýt psychickou bolest bolestí fyzickou. Postupně se vytváří bludný kruh tohoto chování a závislost. Sebepoškozování probíhá skrytě, dítě se za sebepoškozování může stydět, začíná problém vnímat jako své opakované selhání, jeho napětí roste a v důsledku toho hledá tímto způsobem úlevu stále častěji. Pokračuje to takto v bludném kruhu:

V tomto ohledu je sebepoškozování návykové chování, které je velmi náročné překonat pouze „pevnou vůlí”. Také to znamená, že se může frekvence a závažnost sebepoškozování zhoršovat.

Jak poznat, že se dítě sebepoškozuje

  • Má opakovaně nevysvětlitelné řezné rány, modřiny.
  • Může mít obvázané ruce (náramky, hadříky), i v horku chodí zahalené, vyhýbá se společnému převlékání nebo sprchování.
  • Svá zranění se snaží vysvětlit přirozeným způsobem, případné je bagatelizuje nebo o nich odmítá mluvit.

Modelový příběh:

Na Rodičovskou linku volá otec, kterého kontaktovali vedoucí z tábora, kde je jeho dcera. Dozvěděl se od nich, že se jim jeho dcera svěřila, že se sebepoškozuje. Je to pro něj šok, má o ni strach. Nevěděl, že se s ni něco děje, nikdy se s tím nesetkal a rád by se poradil, jak s dcerou komunikovat a jak jí pomoci.

Doporučujeme

  • Nespěchejte. První reakci promyslete a nechte odeznít první emoce, ať už jsou jakékoliv. I když máte dojem, že situace je alarmující, je důležité se na řešení připravit – jde nejspíš o dlouhodobý problém, kde rychlý a rázný zásah může být kontraproduktivní. Inspirujte se v našem článku, jak takový rozhovor vést
  • K rozhovoru s dítětem přistupujte v klidu, bez výčitek a odsuzování, dejte pochopení jeho studu.
  • Zjistěte dotazováním míru závažnosti a případné závislosti (např. jak dlouho to trvá, jak často to dělá, dítě mluví o tom, že sebepoškozování je jediný způsob, který mu přináší úlevu)
  • Nenuťte je ke slibu, že s tím hned přestane, vytvořte raději spolu krizový plán či vymýšlejte spolu možnosti, jak v tu chvíli ventilovat napětí jiným způsobem.
  • Nabídněte dítěti možnost kontaktovat Linku bezpečí, kde se sebepoškozováním odborně pracují – pomáhají dětem zvládat potřebu se zranit prostřednictvím telefonu, chatu, e-mailu a nabízejí i jiné, zdravější způsoby jak napětí ventilovat, umí dítěti srozumitelně vysvětlit, jak je důležité vyhledat pomoc.
  • Nalezněte pro své dítě odbornou pomoc psychoterapeuta, se kterým se mohou zaměřit na příčiny vzniku potíží.  Podívejte se na stránky se seznamem odborníků, psychoterapeutů a psychologů, určených dětem nebo vyhledejte společně odborníka jinde. Konzultovat můžete také přímo na Rodičovské lince prostřednictvím telefonu, chatu nebo e-mailu.

Deprese

Deprese je závažné a dlouhotrvající psychické onemocnění, které lze léčit

Nejde jen o „špatnou náladu" nebo „pubertální vzdor," ale skutečný psychický stav, který může ovlivnit školní výsledky, vztahy i zdraví. Deprese se může objevit také u dětí dospívajících.
Pro rodiče může být velice těžké připustit, že jejich dítě skutečně trpí duševním onemocněním. Stejně tak může být složité odlišit, co je v pořádku v rámci puberty a co už vyžaduje odbornou pomoc.

Běžné jsou u rodičů pocity bezmoci, frustrace a nejistoty, zvlášť pokud nevědí, jak dítěti v depresi efektivně pomoci. Pocit viny a selhání brání připustit, že se dítěti něco takového může dít nebo že na tom mají dokonce rodiče samotní podíl. A to i přesto, že dělali vše, co mohli, aby pro své dítě dělali to nejlepší. Rodiče dětí, kteří trpí duševními potížemi zaslouží stejnou péči, jako děti samy.

Příčiny deprese

Nejčastěji jde o kombinaci nejrůznějších faktorů. Pokud někdo v rodině trpěl nebo trpí depresí, může svoji roli sehrávat dědičnost. Také biochemie včetně hormonálních vlivů a výkyvů, (zejména během dospívání) se může na vzniku deprese podílet. Dále ji může vyvolat traumatická situace nebo období, stres a úzkost, léky a drogy.

Projevy deprese

Prožívání

  • Nízké sebevědomí, negativní vnímání sebe sama
  • Pocity smutku, plačtivost, poklesu nálady, bezcennost nebo vina
  • Nuda, ztráta smyslu, prázdnota
  • Podrážděnost, zlostné reakce, výbuchy emocí
  • Myšlenky na smrt či sebepoškozování atd.

Projevy na těle

  • Bolesti, únava, vyčerpání
  • Změny chuti k jídlu (přejídání nebo ztráta chuti)
  • Problémy se spánkem (nespavost nebo nadměrná spavost)

Chování

  • Ztráta zájmu o oblíbené aktivity, o zevnějšek
  • Vyhýbání se přátelům, rodinným setkáním, ztráta koníčků
  • Zhoršení školního výkonu
  • Zhoršená koncentrace atd.

Projevy se mohou u každého lišit, a nemusí být vždy snadno rozpoznatelné. Toto je jen krátký seznam, může jich být mnohem více.

Dítě takové projevy nemá nebo se objevují jen občas? Jsou smutky a depresivní nálady krátké a rychle odezní? V průběhu dospívání je střídání nálad běžné a i smutky do něj patří. Vědět, jaké jsou projevy deprese je užitečné z pohledu prevence stejně jako naše doporučení, jak k dítěti přistupovat.

Modelový příběh:

Syn se během posledních 3 měsíců změnil. Je pořád unavený, přestal chodit ven s kamarády, uzavírá se do sebe, opakovaně zmiňuje, že už nic nemá smysl, občas bezdůvodně pláče, stěžuje si na různé nespecifické bolesti těla. Když se mu sebemenší věc nepodaří, třeba mu něco upadne, začne se obviňovat, že je neschopný. Už nevím, jak mu pomoct. Začínám mít o něho strach.

Doporučujeme

Přístup rodiče vyžaduje citlivost, trpělivost a podporu nejen směrem k dítěti, ale také k sobě. Zvládnout dlouhodobou psychickou nepohodu může být velmi náročné.

1. První kroky k pomoci

(co můžete udělat hned, když zpozorujete příznaky deprese)

  • Otevřená komunikace

Mluvte s dítětem s respektem, trpělivostí a zájmem. Zkuste nic z toho, co dítě říká nehodnotit, i když to může být těžké a můžete mít dojem, že vám dítě křivdí nebo vidí okolnosti zkresleně. Zaměřte se na naslouchání a porozumění jeho prožitkům.Otevřít komunikaci můžete například takto:

  • „V poslední době si všímám, že se chováš trochu jinak. Moc by mě zajímalo, co se v tobě děje. “
  • „Mám pocit, že tě něco trápí. Můžeš mi o tom říct?“
  • „Kdybys mohl*a něco změnit na tom, jak se cítíš, co by to bylo?

Pokud dítě neodpovídá hned, nevadí. Ticho může být užitečné, protože mu dá prostor přemýšlet a sbírat odvahu pro odpověď. K tématu se můžete vrátit později. Nutit dítě do odpovědí okamžitě může jen posílit odpor ke sdílení.

  • Podpora

Podpora spočívá ve vytváření takového prostředí, které umožní sdílení, odpočinek a navodí pocit bezpečí. Zkoušejte nabízet opakovaně možnost promluvit si o tom, co dítě zažívá,nabízet opakovaně společné procházky, pohyb venku, sdílejte svoji zkušenost s těžkým obdobím, reagujte klidně a s porozuměním. Podpora vyžaduje čas, trpělivost a empatii.

  • Vyhledání odborné pomoci

Určit diagnózu deprese může jen psychiatr. Může také stanovit medikaci a vždy by měl doporučit psychoterapii. Depresí však lze trpět i bez diagnózy. Pokud si chcete ověřit, jak na tom dítě nebo vy jste, můžete zkusit online testy. Zkuste test NUDZ na stránkách opatruj.se. Při podezření na depresi nebo psychických problémech je vždy potřeba vyhledat lékaře psychiatra nebo jinou odbornou péči.

2. Kdy a kde vyhledat odbornou pomoc

Kdy?

  • Výrazným signálem toho, že dítě potřebuje pomoc, je dlouhodobá nepříznivá změna v prožívání, chování a vztazích. (viz projevy výše).
  • Jestliže se stav zhoršuje a projevy přibývají. Evidovat můžete společně s dítětem stavy nálad a jejich intenzitu, například na škále 1 - 10 nebo symboly v kalendáři.
  • Zkusili jste, co jste mohli a stav dítěte se nelepší.
  • Jste vyčerpaní a cítíte bezmoc. Pak je čas zvážit odborníka nejen pro dítě, ale i pro vás.
  • Pokud dítě začíná mluvit o tom, že by bylo lepší nebýt nebo že nic nemá smysl, ubližuje si nebo zažije dramatickou situaci, ze které se nemůže vzpamatovat.

Kde?

  • Konzultace na Rodičovské lince.
  • Lékař – pediatr může být první kontakt, kde lze konzultovat stav dítěte.
  • Psychoterapie. Docházení na individuální nebo i skupinovou psychoterapii může přinést značnou úlevu. Jde o jednu z metod, jak léčit depresi. Vyhledat vhodného psychoterapeuta může chvilku trvat, ale má to smysl. Docházením se postupně může situace proměňovat. Tato služba může být takzvaně na pojišťovnu – hrazenou ze zdravotního pojištění, nebo placená. Některé zdravotní pojišťovny nyní na psychoterapii přispívají. Někdy může být vhodná i rodinná terapie.
  • Léčba léky (medikace). K tomu se využívají antidepresiva. Ty mohou pomoci regulovat chemické nerovnováhy v mozku, které přispívají k depresi. Medikace vyžaduje pečlivé sledování a případné úpravy dávkování.Správný lék a dávkování někdy vyžaduje pečlivé sledování a úpravy dávkování. Je to jako si nechat šít šaty, aby dobře seděly a nikde nic nepřekáželo a naopak přispělo k tomu, aby se člověk cítil lépe. Léky může předepsat lékař - psychiatr. Rozdíl mezi psychiatrem a psychologem.
  • Hospitalizace. Ano, i to je jedna z možností. Pokud je stav závažný, může být vhodná hospitalizace, aby bylo zajištěno bezpečné prostředí a intenzivní léčba. Poslechněte si jak to při hospitalizaci probíhá.
  • Proces zotavení je postupný proces, který vyžaduje čas, trpělivost a podporu. Zlepšení se může objevit postupně, a je dobré oslavovat i malé úspěchy. Velmi důležité je zapojit se do léčebného procesu a být otevřený tomu, co funguje a co ne. I po uzdravení se mohou objevit období, kdy se příznaky mohou vrátit. Přijímačky, zkoušky, napětí v rodině, rozchody, nemoci… Cokoliv, co může vyvolat nadměrnou zátěž může vést k propadu. Proto je potřeba pokračovat v naučené sebepéči, být vnímavý ke změnám a vlastním potřebám a vyhledat pomoc, pokud je to potřeba.

Podpora, péče a starost jsou vysilující a kladou na rodiče obrovskou dlouhodobou zátěž. Nepodceňujte vlastní péči o duševní zdraví a psychohygienu. Jestliže vás zaplavují vlastní pocity úzkosti, viny nebo vyčerpání, je třeba vyhledat pomoc, například sdílením zkušeností s jinými rodiči (podpůrné skupiny), poradenskými konzultacemi nebo v psychoterapii.

Pravidelný režim a zdravý životní styl:

  • Dostatečný spánek a pravidelné usínání a vstávání
  • Pohyb alespoň 3x týdně 30 minut
  • Zdravé stravování bez používání návykových látek a energetických nápojů
  • Pěstování zdravých vztahů v rodině a společnosti
  • Dodržovat zdravý životní styl, aby se dostavily jeho účinky, je potřeba držet dlouhodobě a pravidelně
Na co si dát pozor
  • Nezlehčujte: „Z toho vyroste…” Z deprese nevyroste. Musí se léčit.
  • Nedehonestujte: „Sim tě, tyhle nálady, ať s tím za mnou nechodí. Takový výlevy, na to není nikdo zvědavej. Akorát se předvádí.” Snaha nevidět potíže může vést k přehlížení a neúctě. Připustit problém mohou rodiče vnímat jako vlastní selhání.
  • Nevylévejte si zlost: „Jsi akorát línej a nic neděláš, jen se válíš a čumíš do telefonu!” Frustrace z vlastního nezpracovaného vzteku a bezmoci se často projevuje vztekem zaměřeným na dítě.

Potíže s jídlem

Jak potíže s jídlem rozpoznat a jak na ně reagovat

Stravovací návyky dětí a dospívajících mohou být proměnlivé. Někdy mohou vést k dočasným potížím s jídlem, mohou se ale také proměnit v závažný problém. Mezi nejznámější poruchy příjmu potravy patří onemocnění, jako jsou anorexie, bulimie, ale také přejídání a obezita. Hranice mezi potížemi a poruchou příjmu potravy může být někdy dost tenká.

Problémy s jídlem mohou být důsledkem vývojových změn, stresu, vlivu sociálních sítí nebo i změn v rodině či škole, případně vlivem traumatu.
Poruchy příjmu potravy umožňují kontrolovat dítěti určitou částí života. Pro hledání konkrétních příčin, léčby a pochopení celého fungování nemoci je vhodná psychoterapie, někdy i rodinná.

Běžné stravovací změny

Dítě nebo dospívající může začít odmítat konkrétní potraviny nebo se proměňuje jeho vzhled a váha. To může být způsobeno například:

  • Důrazem na zdravý životní styl, vlivem médií a trendů ve stravování, nebo přirozenou změnou chutí.
  • Kolísat může také chuť k jídlu v závislosti na věku, růstu nebo náladě.
  • Dítě jí některé dny více a jindy naopak méně.
  • Nic z toho by nemělo přetrvávat týdny nebo se zhoršovat..

Zpozorněte

  • Potíže s jídlem bývají obvykle spíše dočasné. Příčinou bývá stres, potlačené emoce nebo mohou být ovlivněny například významnějšími změnami.
  • Potíže trvají déle než několik týdnů nebo se postupně zhoršují.
  • Vedou ke snížení tělesné hmotnosti nebo viditelným změnám ve vzhledu.
  • Začínají ovlivňovat denní režim dítěte, například vyhýbání se společným jídlům nebo stres z jídla.
  • Jsou spojeny s dalšími příznaky, jako je úzkost, nízké sebevědomí nebo problémy s náladou.
  • Obavy o vlastní tělo a vzhled. („Jsem tlustá“, „Chci zdravěji jíst.“) což může vést k omezování určitých potravin. Tato období mohou být přechodná, ale někdy mohou ukazovat na vznikající potíže s tělesným vnímáním.
  • Dále sem patří vynechávání jídel, výrazné omezení kalorií či jejich nadměrné sledování, změnu stravovacích režimů výrazně ovlivňující každodenní život, které mají vliv na fyzickou i psychickou pohodu a na to, jak se člověk celkově cítí. Toto se týká například veganství, paleo diet, přerušovaných půstů a dalších omezení.

Konzultace s odborníkem

  • Potíže trvají déle než několik týdnů nebo se postupně zhoršují.
  • Změna váhy nebo vzhledu, zdravotní - trávicí nebo jiné problémy spojené s jídlem ovlivňují fyzické zdraví, psychickou pohodu nebo společenský život dítěte
  • Nadměrné věnování se tělu, perfekcionismus v souvislosti se vzhledem.
  • Skrývání jídla nebo lhaní o tom, co dítě snědlo může poukazovat na problém se vztahem k jídlu.
  • Strach z jídla, neschopnost jíst ve společnosti
  • Vysoká kontrola na tím, co dítě jí
  • Máte dojem, že se potíže mění v onemocnění – přechodová fáze

Modelový příběh:

Na chat Rodičovské linky se obrací maminka 13 leté dcery. Dcera je hodně hubená, tvrdí o sobě, že to nestačí a že ještě potřebuje zhubnout. Za poslední měsíc došlo k několika konfliktům, kdy dcera odmítla společné stolování, že nemá hlad. Matka našla v koši vyhozené jídlo a po převážení zjistila, že dcera váží nejspíš o 3 kila méně než před měsícem. Zároveň hodně pije vodu. Chce se ujistit, zda má čekat nebo podle čeho poznat, kdy je čas vyhledat pomoc odborníka a kam případně zajít.

Doporučujeme

Je pochopitelné, že máte strach, starost a obavy z toho, že stav dítěte může být vážný, a to vás vede k přesvědčování nebo udělování úkolů či zákazů. Dítě se tak ale dostane spíše do odporu a odmítání všeho, co říkáte. Vaši dobrou snahu bude vnímat jako útok, reagovat může vztekem nebo bojovností.

Promluvte si s dítětem. Zajímejte se a doptávejte na to, jak o jídle přemýšlí, o postavě, o sobě, o srovnávání. „Všiml*a jsem si, že jsi teď vybíravější u jídla. Je něco, co ti dělá starosti?“

Vyjádřete vaši vlastní starost, aby dítě pochopilo, proč se na to ptáte a jaká vaše obava za rozhovorem stojí.

Zkuste se spolu domluvit na návštěvě lékaře (pediatra, nutričního terapueta) a zkontrolování, zda se vyvíjí optimálně.

Podívejte se spolu na doporučení pro děti a dospívající určené přímo jim.

Pokud nevíte, kudy a jak na to, kontaktujte nás. Pomůžeme vám s postupem a vašim konkrétním trápením.

Kontaktujte organizace zaměřené přímo na poruchy příjmu potravy jako je Anabell nebo 3Pe. Onemocnění poruchami příjmu potravy může být velmi vážné a ohrožující. Je potřeba mu věnovat značnou pozornost a to i odbornou. Onemocnění a léčba si kromě této péče vyžaduje také společný rodinný čas, zažívat příjemné a uvolňující zážitky, kde se společně můžete mít hezky.

Úzkosti

Úzkosti u dětí a dospívajících

Úzkost i strach jsou emoce, se kterými se v životě potkáváme všichni. Rozlišujeme strach a úzkost, i když jejich projevy mohou být velmi podobné a mohou se prolínat. Strach je reakce na konkrétní hrozbu. Úzkost je reakce strachu, ale bez konkrétní, snadno uchopitelné příčiny. Někteří lidé mají trvalejší zvýšenou pohotovost k pociťování nejistoty a k reagování úzkostnými prožitky, v takovém případě mluvíme o úzkostnosti, tedy o trvalejší osobnostním rysu.

Příčiny úzkostnosti mohou být různé a souvisejí s genetickou výbavou člověka a jeho prostředím. Úzkostnost může být zvýšená jakoukoliv situací v životě, která je pro člověka nesrozumitelná a náročně řešitelná. Faktory, které mohou úzkostnost zvýšit, jsou opakované zážitky neúspěchu a vysoké nároky (na sebe sama i z okolí). Dále pak tzv. hyperprotektivní výchova, při které je dítě příliš chráněno před náročnými situacemi a nemá možnost zažít, že je schopno je zvládnout. Na dítě také působí úzkostnost lidí v jeho nejbližším okolí.

Úzkost se projevuje v rovině tělesné hlavně tenzí a neklidem, může se projevovat trháním vlasů, kousáním nehtů. V psychické rovině probíhají člověku hlavou různé katastrofické scénáře toho, co se všechno může pokazit, velmi často bývají představy fatalistické („všechno se pokazí“ „nikdo mě už nebude mít rád“ atd.) a zahlcující. Dítě má často pocit, že jeho situace nemá řešení a prožívá obrovskou bezmoc.

Úzkost se může vázat k vývojovému období a má tak svá specifika dle věku dítěte

  • Kolem osmi měsíců se objevuje „separační úzkost“, kterou dítě zažívá, když se více odděluje od primární pečující osoby.
  • V předškolním věku bývají strachy dítěte spojené s jeho bohatým fantazijním světem (např. strašidla, bubáci, tma).
  • V mladším školním věku se může objevit úzkost ze smrti, protože si děti začínají uvědomovat její význam a konečnost života, většinou se tento strach umocňuje kolem devíti let.
  • V pubertě a adolescenci zažívají děti existenciální úzkost spojenou s proměnou role z dítěte na dospělého, z nových zvýšených nároků a odpovědnosti, na které se nemusí cítit připraveni.

Možné projevy, kterých si můžete u dítěte všímat

  • Již zmíněná tenze a neklid v tělesné rovině – např. potíže se zažíváním, kousání nehtů, škrábání, trhání vlasů, zhoršené dýchání, potíže se spaním atd.
  • Vyhýbavé chování – dítě se vyhýbá situacím, které v něm vyvolávají úzkost (např. odjezd na školu v přírodě, tábor).
  • Snaha mít vše pod kontrolou - např. srovnávání věcí, potřebu dělat nějaké ritualizované činnosti.
  • Může být zvýšeně citlivé na jakékoliv změny a chaos.
  • Častá potřeba ujištění, která však vede jen k velmi krátké úlevě (např. „nebude se na mě paní učitelka zlobit“, „nepřijdeme tam pozdě“).
  • Silné navázání se na převážně pečující osobu neodpovídající vývojové fázi dítěte (ve školním věku).

Modelový příběh:

Volá otec kvůli tomu, že jeho dcera odmítá chodit do školy. Pokaždé se ráno začne klepat a plakat. V tuto chvíli ji nechce do školy nutit, ale je jasné, že je třeba to řešit. Už nyní je velmi pozadu v učivu a čekají ji přijímací zkoušky. Nezdá se, že by se něco špatného dělo ve škole, spolužáky má ráda … volající tomu nerozumí, chtěl by dceři pomoct, ale neví jak.

Doporučujeme

Máme-li doma úzkostné dítě, je klíčové jeho strachy nebagatelizovat a neshazovat, obecné fráze jako „bude to dobré“ nebo „nemáš se čeho bát“ mu do rukou nedávají možnost řešení, jen prohloubí pocity viny a strachu.

Pomáhá otevřít doma prostor pro rozhovor o pocitech dítěte, může to být formou hry, kreslení, divadla. Inspiraci najdete v knihách Emušáci. Povídáme-li si s dítětem o úzkosti, můžeme se dostat ke strachu, který už má konkrétní příčinu a dá se s ním lépe pracovat a vymýšlet společná řešení. Je dobré pak pomáhat dítěti jeho strach překonávat po menších krůčcích – úplné vyhýbání se situacím, které v něm vyvolávají úzkost nebo přehnané vystavování se těmto situacím může podpořit jeho bezmoc. Potřebuje si postupně zažít, že náročné situace zvládne.

Na úzkost výborně funguje práce s tělem a jeho uvolněním. To se se dá trénovat průběžně (nejen ve chvíli akutní úzkosti). Od úzkosti si také dítě může odpočinout při aktivitách, které odvedou jeho pozornost – např. procházky v přírodě, hraní. Při dlouhodobé úzkosti, která narušuje výrazně fungování dítěte, je na místě vyhledat odbornou pomoc psychologa či psychiatra.

Při akutní úzkosti dítěte je klíčové, abyste vy sami byli klidní a pevní. Než se úzkostí dítěte začněte zabývat, je vhodné dát si chviličku na to, abyste se sami párkrát nadechli a vydechli a připravili se na to, co se bude dít. S dítětem mluvíme klidným hlasem, dáváme pochopení jeho stavu, pokud to dovolí, udržujeme s ním fyzický kontakt, např. vezmeme ho na klín, obejmeme. Pokud je to možné, vedeme dítě ke zvládnutí situace. V případě, že dítěte svoji úzkost nepřekoná, např. nenechá se ošetřit u lékaře, nevyčítáme mu to.

V případě, že je dítě v panice (špatně se mu dýchá, je mu na omdlení, buší mu srdce), je důležité je pevným hlasem navést k práci s tělem – pevně se usadit, cítit nohy na zemi, opřít si záda a soustředěně společně dýchat (s důrazem na výdech). Ujistit ho, že tam jste s ním, není na to samo. Inspiraci pro práci s tělem při akutní úzkosti můžete najít v našich článcích:

Videa, články, podcasty

Často se ptáte

Buďte trpěliví a nepřestávejte nabízet podporu. Zkuste navrhnout různé formy pomoci, například volat na Linku bezpečí, online terapii nebo setkání s jiným důvěryhodným dospělým. Pokud je situace kritická, vyhledejte okamžitou odbornou pomoc.

Je přirozené, že ve vás takovéto sdělení od dítěte vyvolá emoce. Můžete být v šoku, může to vaše dítě zmínit v nevhodnou chvíli (např. během hádky). Je tedy pochopitelné, že ne vždy zareaguje člověk tak, jak by jeho dítě potřebovalo. Důležité teď je nenechat to být a téma s dítětem znovu otevřít a v klidu si o něm promluvit.

V případě sebevražedných myšlenek silně doporučujeme, aby dítěti byla co nejdříve poskytnutá odborná psychologická či psychiatrická pomoc.

Můžete mít v takovéto situaci jako rodič silné obavy nechat své dítě o samotě, což je pochopitelné. Právě proto je důležité si společně sestavit krizový plán, co bude dělat v případě, že je přepadne nutkání si sáhnout na život. Doporučujeme mít čísla na krizové linky či blízké osoby po ruce - uložené v telefonu, doma zvýrazněné na nástěnce atd. V případě akutního ohrožení doporučujeme dítě hospitalizovat.

Sebepoškozování je velmi citlivé téma, vzbuzující pocity viny a selhání na straně dítěte. Může pro něj být náročné se svěřit svým rodičům, které vidí každý den. Dejte mu čas a prostor, nabídněte mu volání na Linku bezpečí či jinou odbornou pomoc, aby mělo možnost o tom mluvit anonymně. Netlačte na to, aby se vám se vším svěřovalo, ale podporujte ho v tom, že tu pro něj jste a může za vámi kdykoliv přijít.

Je přirozené, že jako rodič dítěte můžete cítit pocity viny, selhání a obavy ze své role v jeho potížích.  Psychické napětí vedoucí k sebepoškozování je zpravidla způsobeno kombinací mnoha dlouhodobějších faktorů -  události v rodině, škole, vztahy s vrstevníky, osobnostní ladění  a emocionalita dítěte a další. Zjednodušeně řečeno - většinou nemá pouze jednu příčinu. Potíže v rodině mohou být jedním z faktorů. Můžete si otevřeně se svým dítětem promluvit o tom, jak se doma cítí a jestli by potřebovalo změnu ve vašem přístupu či vztahu.

Důrazně doporučujeme pomoc odborníka v situaci, kdy dítě se sebepoškozuje opakovaně a začíná mu to přinášet úlevu. Avšak nikdy není od věci situaci dítěte s odborníkem zkonzultovat, ať už na Rodičovské lince nebo v některém odborném zařízení. Hodně záleží na tom, jak se Vám podaří s dítětem otevřeně promluvit a nahlédnout na příčiny jeho chování. Neošetřené sebepoškozování má zhoršující se tendenci. V rámci odborné péče se může dítě naučit vhodnější způsoby zvládání stresu, o které se může do budoucna opřít. Dále tam může mít bezpečný prostor řešit příčiny, které ho vedly k rozvinutí sebepoškozování. V některých případech je vhodná rodinná terapie.

Někdy může být těžké z pohledu rodiče rozpoznat, kdy se dítěti do něčeho nechce, a kdy opravdu už nemůže. Důležité je vyvarovat se obviňujících frází, jako např. „ty jsi prostě líný a s ničím nechceš pomoct“, což může způsobit, že se dítě jen více uzavře do sebe. Zajímejte se, co je příčinou toho, že se mu do ničeho nechce. Pokuste se společně najít cestu ke změně. Jestliže sami stále nevíte, můžete s dítětem zajít k odborníkovi, který má mnohem více nástrojů a znalostí k tomu rozpoznat, zda se jedná o depresi.

Při psychoterapii je rychlost efektu hodně individuální, záleží na původu a příčinách deprese. Rozhodně ale nelze čekat dlouhodobé výsledky za jedno, dvě sezení – už po nich však může nastat krátkodobější úleva (na několik hodin až dnů). Záleží také na intenzitě terapie, zda se dochází 1x týdně či 1x za 14 dnů, první efekty se objeví většinou zhruba po 10 sezeních. Psychoterapie se zaměřuje na zpracování traumat a změnu nefunkčních programů, rozvoj sebevědomí, práci s emocemi, hledání a zpevňování opor a psychohygieny. Pokud se stav dítěte zhoršuje nebo se po dlouhodobé terapii nic nemění, je vhodné zvážit konzultací u psychiatra, který může nasadit vhodnou medikaci.

Ano, jsou děti, u kterých je medikace nezbytnou součástí léčby. Rozhodnutí o léčbě antidepresivy patří do rukou dětského psychiatra.

To může být velmi náročné a nárok na to „nebýt úzkostný, aby nebylo úzkostné moje dítě“ může vaši úzkost ještě zvýšit. Na druhou stranu jste v jedinečné situaci, můžete své dítě opravdu chápat, neboť to znáte u sebe – což může pomoci při rozhovoru s dítětem. Je pro vás snadnější jeho strach neshazovat, ale dát mu pochopení a přijmout je. Možná máte své vlastní strategie, jak se svou úzkostí pracovat, a to můžete svému dítěti předat. Zkuste se společně s ním učit, jak úzkost zmírňovat – např. věnujte se společně pravidelně relaxačním technikám.

Strach ze školy může mít různé příčiny, je dobré o tom s dítětem mluvit. Pokud nedokáže najít jednu očividnou příčinu, může se jednat o kombinaci nároků studia a vybudovaného strachu. Někdy to může i být tak, že dítě se ve škole cítí úzkostně, dostane panický záchvat, pak má strach, že znovu dostane panický záchvat, a začarovaný kruh se rozjede. S dítětem zkuste společně naplánovat postupný návrat do školy, jak to udělat, aby to zvládlo. Můžete si spolu sestavit krizový plán pro situaci akutní úzkosti ve škole – např. zavolat vám, zavolat na Linku bezpečí, využít aplikace stažené do mobilu, provést již vyzkoušené a osvědčené cvičení s tělem, obrátit se na učitele, kterému věří.

Potřebujete se poradit?

Poradna

Vyberte si téma, o kterém se chcete dozvědět.

Zavolejte nám

Chcete si raději promluvit po telefonu?

Po-čt 9-21h, pá 9-17h (v pracovní dny)

Operátor O2

Napište nám

Proberme na chatu nebo e-mailu, co vás trápí.

chat mimo provoz

V neděli 17-21h

e-mail volno

Odpověď do 3 pracovních dnů

Rodičovská linka nabízí krizovou pomoc a základní sociální poradenství prostřednictvím telefonu, chatu a e-mailu. V případě potřeby předáváme kontakty na další instituce a konkrétní odborná pracoviště. Služba je určena rodičům, rodinným příslušníkům a ostatním dospělým jednajícím v zájmu dětí (pedagogové, trenéři atp.). Můžete se na nás obracet s nejrůznějšími starostmi, které se týkají dětí, dospívajících a mladých dospělých do 26 let.

Služba je anonymní. Je pro klienty z celé ČR. Na lince pracují psychologové a odborní pracovníci, kteří mají dlouholetou praxi v rodinném poradenství.