Sebepoškozování, jak s ním přestat
Zkus hledat jiný způsob úlevy od napětí; tipy a #zvladni20
Psychické potíže mohou zasáhnout každého, tedy i děti. Všimnout si, že se s vaším dítětem něco děje, je první krok k pomoci a hledání řešení. Jak to ale udělat, nemusí být vždy jasné a snadné. Rozpoznat příznaky psychických potíží u dítěte může být náročné, protože se mohou projevovat různými způsoby – změnami v chování, náladách, školním výkonu nebo v zájmu o běžné aktivity. Důležité je nebát se s dítětem mluvit, projevovat zájem a být mu nablízku. Na této stránce najdete informace o tom, jak citlivě přistupovat k těmto situacím, jaké kroky podniknout a kde hledat odbornou pomoc, pokud je to potřeba.
Sebevražedné chování je záměrné jednání s cílem ukončit svůj život. Myšlenky na sebevraždu prožívají lidé v jakémkoliv věku. Tedy i děti a dospívající. Častěji se u dětí objevují v období puberty a adolescence.
Z vývojového hlediska je v tomto období přirozená určitá fascinace tématem smrti. Ne vždy však musí znamenat sebevražedné úmysly. Je ale potřeba věnovat tomuto tématu značnou pozornost, téma nezlehčovat a rozlišit, o jaké myšlenky se jedná. Téma smrti lze nahlížet z filozofických směrů, hlediska rodinných vazeb a rodové kontinuity, pomíjivosti, smyslu a naplnění nebo čímkoliv, co mladé lidi zajímá. Vést rozhovor na toto téma může být obohacující a může prohlubovat vztahy s rodiči.
Sebevražednému jednání předchází zpravidla postupné změny ve vnímání a prožívání. Typické je tzv. tunelové vidění, kdy člověk přestane vnímat své reálné možnosti a zdroje podpory v okolí i v sobě. Soustředění a emoce se zaměřují směrem, ve kterém dominuje zoufalství, beznaděj a strach. Časté jsou také pocity studu, selhání, viny a rostoucí hněv, který člověk obrací sám proti sobě. Úleva od tohoto neustálého tlaku a utrpení je velmi lákavá a jako jediný možný způsob osvobození se může člověku jevit sebevražda.
Je tedy důležité dát pozor, nepřehlížet či nezlehčovat varovné signály rozvíjejících se sebevražedných myšlenek u dítěte, a to jakkoliv je vyjádřeno, humorně, ironicky, v naštvání atd.
Dlouhodobé příčiny souvisí s psychickými potížemi jako smutky, deprese, úzkosti a jiné obtíže trvající v řádu týdnů či měsíců. Objevují se pocity beznaděje, bezmoci s trvalým pocitem, že neexistuje žádná jiná možnost, jak žít lépe. Smrt je východisko z trápení, které smrtí končí.
Mezi takové potíže může patřit například neřešená šikana nebo jiné násilí, ať už psychické nebo fyzické, či obtížná životní situace. Zkrátka situace, se kterou si dotyčný sám nedokáže poradit.
Intervence: V tomto případě je vhodná krizová intervence, dlouhodobá psychoterapie, často také medikace indikovaná lékařem – psychiatrem a využívání podpůrných služeb jako jsou např. psychoterapeutické skupiny. |
Impulzivní příčiny bývají vyvolané náhlým stresem nebo krizovou situací (např. náhlá ztráta, rozchod, ztrapnění atd). Jednání nemusí být doprovázeno dlouhodobými psychickými potížemi. Toto chování je méně předvídatelné a často se nevyskytují předchozí varovné signály.
Intervence musí být včasná a zaměřená na okamžitou stabilizaci. Tou je myšlena krizová intervence například prostřednictvím linek důvěry, krizových center nebo v rámci psychoterapie. Následně, v případě potřeby, navazující psychoterapie. |
Řekněte dítěti otevřeně, neodsuzujícím způsobem, že vás napadlo, že by mohlo myslet na sebevraždu. Představa, že mluvení o sebevraždě vnukne nápad se o ni pokusit, je mýtus.
V případě, že se vám dítě otevře a svěří, pozorně naslouchejte, neodsuzujte a berte jeho slova vážně. Ukažte, že vám na něm záleží a jste tam pro něj. Vyjádřete svou lásku a podporu.
Můžete také vytvořit krizový plán pro okamžiky, když ho přepadne silné nutkání si vzít život – kam zavolat, za kým jít, aby měl pomoc ihned dostupnou. Může kdykoliv zavolat na Linku bezpečí.
Jak začít takový rozhovor? Můžete použít tyto věty nebo jim podobné:
V takovou chvíli je nejdůležitější zjistit, zda je dítě momentálně v ohrožení života. Zkuste to zjistit například pomocí těchto otázek:
V případě, že se dozvíte, že vaše dítě už plánuje sebevraždu, nenechejte je pokud možno o samotě a co nejdříve kontaktujte odbornou pomoc – volejte záchrannou službu 112, krizové centrum či psychiatrickou nemocnici.
Vnímejte své limity a postarejte se také sami o sebe, abyste zvládali být oporou pro své dítě v takto náročné situaci. Můžete zavolat na Rodičovskou linku nebo na jakoukoliv jinou krizovou linku. Abyste mohli být dětem podporou, potřebujete sami podporu.
Uzavřenost dítěte může být jedním z projevů jeho psychických obtíží. Jde o pestrou škálu chování, které však ne vždy signalizuje, že je s dítětem něco v nepořádku. Může jít, a často také jde, o povahový rys.
Rodič by měl zpozornět zejména u náhlých výkyvů a změn ve smyslu uzavírání se do sebe, kdy se objevují zcela jiné projevy, než jaké jsou pro dané dítě typické.
Uzavřenost slouží jako přirozený mechanismus, který dítěti pomáhá:
Uzavřenost může být v určitých věkových obdobích běžným jevem, ale také může naznačovat problémy, které je důležité včas rozpoznat a řešit.
Předškolní věk (3-6 let)
V této fázi jsou děti velmi zvědavé, začínají objevovat svět mimo rodinu a rozvíjejí základní sociální dovednosti. Důležitou součástí tohoto období je hra, která je pro děti hlavním prostředkem učení a komunikace. Děti v tomto věku mohou být občas uzavřené, zejména pokud se cítí nejisté nebo zažívají změny (např. nástup do školky). Uzavřenost se může projevit odmítáním mluvit nebo úzkostí v nových situacích.
Podporujte otevřenou komunikaci prostřednictvím hry a vyprávění. Ujistěte dítě, že je v bezpečí a poskytněte mu stabilní a milující prostředí. Pokud uzavřenost přetrvává nebo se zhoršuje, může být užitečné konzultovat to s dětským psychologem.
Školní věk (6-12 let)
Děti v tomto věku začínají být více nezávislé a rozvíjejí hlubší sociální vztahy, zejména s vrstevníky. Patřit do skupiny a začlenit se, být součástí party a zažívat intenzivní přátelství je vývojový úkol dítěte v tomto období. Uzavřenost v tomto věku může být způsobena různými faktory, jako je šikana, tlak na výkon, problémy ve vztazích s vrstevníky nebo rodinné problémy. Dítě může přestat sdílet své myšlenky, stáhnout se z aktivit nebo vykazovat pokles zájmu o školu.
Povzbuzujte dítě k vyjadřování svých pocitů a naslouchejte mu bez hodnocení. Sledujte jakékoli změny v chování a promluvte si s učiteli nebo školním poradcem, pokud máte obavy.
Adolescence (12-18 let)
Adolescence je období hledání identity, zvýšené nezávislosti a emocionálních změn. Teenagerům se rozšiřuje sociální svět, zažívají první romantické vztahy a často se pokoušejí vymezit se vůči autoritám, včetně rodičů. Projevem adolescence jsou výkyvy, propady nálad, opouštění dosavadních zájmů, nezájem o aktivity – tedy to, co rodiče často zlobí, znepokojuje a trápí. Je tedy obtížné zjistit, do jaké míry ukazují tyto projevy na psychické obtíže. To je třeba posuzovat vždy v celkovém kontextu.
Zajímejte se o to, co dítě prožívá, jak přemýšlí o situacích, vztazích, o sobě. Pokud je to možné, nabídněte čas, který můžete trávit společně. Nabízejte opakovaně, že jste tu pro něj, pokud bude potřebovat o něčem mluvit. Respektujte potřebu soukromí, ale zároveň buďte vnímaví k signálům, které by mohly naznačovat vážnější problémy (např. depresivní chování, změny v sociálním chování). Pokud uzavřenost přetrvává nebo je doprovázena jinými varovnými signály, zvažte konzultaci s odborníkem.
Podpořit dítě, které se takto chová, není pro rodiče snadné, protože jsou v obavách a zároveň s ním řeší každodenní konfliktní situace. Sami se tedy mohou potýkat se silnými emocemi, s lítostí, s bezmocí, ale někdy i se vztekem na dítě. Proto je důležité získat určitý nadhled a odstup (např. volat na naši linku) a teprve pak začít nabízet dítěti pomoc.
Sebepoškozování je úmyslné ubližování vlastnímu tělu, bez cíle zemřít. Může se však vymknout kontrole a být život ohrožující. Jedná se o dysfunkční a rizikový způsob zvládání náročných situací.
Stává se také, že dítě zkusí sebepoškozování pouze jednou jako experiment a více se k němu nevrátí. V každém případě je potřeba situaci nepodcenit a společně se jí věnovat.
Pokud si dítě dlouhodobě ubližuje, je to především signál, že se něco děje, trápí se nebo mu něco chybí. Velmi často jde o dlouhodobý stres dítěte (rozvodové spory, domácí násilí, vyhrocené konflikty mezi dítětem a rodiči v pubertě, neúměrné nároky, šikana nebo nefunkční vztahy v jeho okolí). K sebepoškozování sahají také dětí traumatizované (týrané nebo zneužívané).
Člověk cítí veliké napětí, které neumí uvolnit jinak, než že si ublíží. Nebo naopak necítí vůbec nic a potřebuje cítit alespoň něco. |
Dospělí velmi často na sebepoškozování reagují strachem, zlobí se na dítě, mají tendenci je hlídat a sebepoškozující chování zakázat, nebo dokonce trestat. To však vede k ještě většímu napětí dítěte, které reaguje uzavřeností a odmítáním jakékoliv pomoci. Pokud však nejde u dítěte o pouhý experiment, bude potřebovat adekvátní terapeutickou péči.
Příčina nebývá pouze jedna. Většinou jde o kombinaci emocí a potíží. U každého je to trochu jiné a tu hlavní příčinu, pokud existuje, je potřeba hledat. Nejlépe v terapii. Ta je důležitá k uzdravení.
Zpravidla jde tedy o hledání úlevy, jak překrýt psychickou bolest bolestí fyzickou. Postupně se vytváří bludný kruh tohoto chování a závislost. Sebepoškozování probíhá skrytě, dítě se za sebepoškozování může stydět, začíná problém vnímat jako své opakované selhání, jeho napětí roste a v důsledku toho hledá tímto způsobem úlevu stále častěji. Pokračuje to takto v bludném kruhu:
V tomto ohledu je sebepoškozování návykové chování, které je velmi náročné překonat pouze „pevnou vůlí”. Také to znamená, že se může frekvence a závažnost sebepoškozování zhoršovat.
Jak poznat, že se dítě sebepoškozuje
Nejde jen o „špatnou náladu" nebo „pubertální vzdor," ale skutečný psychický stav, který může ovlivnit školní výsledky, vztahy i zdraví. Deprese se může objevit také u dětí dospívajících.
Pro rodiče může být velice těžké připustit, že jejich dítě skutečně trpí duševním onemocněním. Stejně tak může být složité odlišit, co je v pořádku v rámci puberty a co už vyžaduje odbornou pomoc.
Běžné jsou u rodičů pocity bezmoci, frustrace a nejistoty, zvlášť pokud nevědí, jak dítěti v depresi efektivně pomoci. Pocit viny a selhání brání připustit, že se dítěti něco takového může dít nebo že na tom mají dokonce rodiče samotní podíl. A to i přesto, že dělali vše, co mohli, aby pro své dítě dělali to nejlepší. Rodiče dětí, kteří trpí duševními potížemi zaslouží stejnou péči, jako děti samy.
Nejčastěji jde o kombinaci nejrůznějších faktorů. Pokud někdo v rodině trpěl nebo trpí depresí, může svoji roli sehrávat dědičnost. Také biochemie včetně hormonálních vlivů a výkyvů, (zejména během dospívání) se může na vzniku deprese podílet. Dále ji může vyvolat traumatická situace nebo období, stres a úzkost, léky a drogy.
Prožívání
Projevy na těle
Chování
Projevy se mohou u každého lišit, a nemusí být vždy snadno rozpoznatelné. Toto je jen krátký seznam, může jich být mnohem více.
Dítě takové projevy nemá nebo se objevují jen občas? Jsou smutky a depresivní nálady krátké a rychle odezní? V průběhu dospívání je střídání nálad běžné a i smutky do něj patří. Vědět, jaké jsou projevy deprese je užitečné z pohledu prevence stejně jako naše doporučení, jak k dítěti přistupovat.
Přístup rodiče vyžaduje citlivost, trpělivost a podporu nejen směrem k dítěti, ale také k sobě. Zvládnout dlouhodobou psychickou nepohodu může být velmi náročné.
(co můžete udělat hned, když zpozorujete příznaky deprese)
Mluvte s dítětem s respektem, trpělivostí a zájmem. Zkuste nic z toho, co dítě říká nehodnotit, i když to může být těžké a můžete mít dojem, že vám dítě křivdí nebo vidí okolnosti zkresleně. Zaměřte se na naslouchání a porozumění jeho prožitkům.Otevřít komunikaci můžete například takto:
Pokud dítě neodpovídá hned, nevadí. Ticho může být užitečné, protože mu dá prostor přemýšlet a sbírat odvahu pro odpověď. K tématu se můžete vrátit později. Nutit dítě do odpovědí okamžitě může jen posílit odpor ke sdílení.
Podpora spočívá ve vytváření takového prostředí, které umožní sdílení, odpočinek a navodí pocit bezpečí. Zkoušejte nabízet opakovaně možnost promluvit si o tom, co dítě zažívá,nabízet opakovaně společné procházky, pohyb venku, sdílejte svoji zkušenost s těžkým obdobím, reagujte klidně a s porozuměním. Podpora vyžaduje čas, trpělivost a empatii.
Určit diagnózu deprese může jen psychiatr. Může také stanovit medikaci a vždy by měl doporučit psychoterapii. Depresí však lze trpět i bez diagnózy. Pokud si chcete ověřit, jak na tom dítě nebo vy jste, můžete zkusit online testy. Zkuste test NUDZ na stránkách opatruj.se. Při podezření na depresi nebo psychických problémech je vždy potřeba vyhledat lékaře psychiatra nebo jinou odbornou péči.
Kdy?
Kde?
Podpora, péče a starost jsou vysilující a kladou na rodiče obrovskou dlouhodobou zátěž. Nepodceňujte vlastní péči o duševní zdraví a psychohygienu. Jestliže vás zaplavují vlastní pocity úzkosti, viny nebo vyčerpání, je třeba vyhledat pomoc, například sdílením zkušeností s jinými rodiči (podpůrné skupiny), poradenskými konzultacemi nebo v psychoterapii.
Pravidelný režim a zdravý životní styl:
Na co si dát pozor
|
Stravovací návyky dětí a dospívajících mohou být proměnlivé. Někdy mohou vést k dočasným potížím s jídlem, mohou se ale také proměnit v závažný problém. Mezi nejznámější poruchy příjmu potravy patří onemocnění, jako jsou anorexie, bulimie, ale také přejídání a obezita. Hranice mezi potížemi a poruchou příjmu potravy může být někdy dost tenká.
Problémy s jídlem mohou být důsledkem vývojových změn, stresu, vlivu sociálních sítí nebo i změn v rodině či škole, případně vlivem traumatu.
Poruchy příjmu potravy umožňují kontrolovat dítěti určitou částí života. Pro hledání konkrétních příčin, léčby a pochopení celého fungování nemoci je vhodná psychoterapie, někdy i rodinná.
Dítě nebo dospívající může začít odmítat konkrétní potraviny nebo se proměňuje jeho vzhled a váha. To může být způsobeno například:
Je pochopitelné, že máte strach, starost a obavy z toho, že stav dítěte může být vážný, a to vás vede k přesvědčování nebo udělování úkolů či zákazů. Dítě se tak ale dostane spíše do odporu a odmítání všeho, co říkáte. Vaši dobrou snahu bude vnímat jako útok, reagovat může vztekem nebo bojovností.
Promluvte si s dítětem. Zajímejte se a doptávejte na to, jak o jídle přemýšlí, o postavě, o sobě, o srovnávání. „Všiml*a jsem si, že jsi teď vybíravější u jídla. Je něco, co ti dělá starosti?“
Vyjádřete vaši vlastní starost, aby dítě pochopilo, proč se na to ptáte a jaká vaše obava za rozhovorem stojí.
Zkuste se spolu domluvit na návštěvě lékaře (pediatra, nutričního terapueta) a zkontrolování, zda se vyvíjí optimálně.
Podívejte se spolu na doporučení pro děti a dospívající určené přímo jim.
Pokud nevíte, kudy a jak na to, kontaktujte nás. Pomůžeme vám s postupem a vašim konkrétním trápením.
Kontaktujte organizace zaměřené přímo na poruchy příjmu potravy jako je Anabell nebo 3Pe. Onemocnění poruchami příjmu potravy může být velmi vážné a ohrožující. Je potřeba mu věnovat značnou pozornost a to i odbornou. Onemocnění a léčba si kromě této péče vyžaduje také společný rodinný čas, zažívat příjemné a uvolňující zážitky, kde se společně můžete mít hezky.
Úzkost i strach jsou emoce, se kterými se v životě potkáváme všichni. Rozlišujeme strach a úzkost, i když jejich projevy mohou být velmi podobné a mohou se prolínat. Strach je reakce na konkrétní hrozbu. Úzkost je reakce strachu, ale bez konkrétní, snadno uchopitelné příčiny. Někteří lidé mají trvalejší zvýšenou pohotovost k pociťování nejistoty a k reagování úzkostnými prožitky, v takovém případě mluvíme o úzkostnosti, tedy o trvalejší osobnostním rysu.
Příčiny úzkostnosti mohou být různé a souvisejí s genetickou výbavou člověka a jeho prostředím. Úzkostnost může být zvýšená jakoukoliv situací v životě, která je pro člověka nesrozumitelná a náročně řešitelná. Faktory, které mohou úzkostnost zvýšit, jsou opakované zážitky neúspěchu a vysoké nároky (na sebe sama i z okolí). Dále pak tzv. hyperprotektivní výchova, při které je dítě příliš chráněno před náročnými situacemi a nemá možnost zažít, že je schopno je zvládnout. Na dítě také působí úzkostnost lidí v jeho nejbližším okolí.
Úzkost se projevuje v rovině tělesné hlavně tenzí a neklidem, může se projevovat trháním vlasů, kousáním nehtů. V psychické rovině probíhají člověku hlavou různé katastrofické scénáře toho, co se všechno může pokazit, velmi často bývají představy fatalistické („všechno se pokazí“ „nikdo mě už nebude mít rád“ atd.) a zahlcující. Dítě má často pocit, že jeho situace nemá řešení a prožívá obrovskou bezmoc.
Úzkost se může vázat k vývojovému období a má tak svá specifika dle věku dítěte
Možné projevy, kterých si můžete u dítěte všímat
Máme-li doma úzkostné dítě, je klíčové jeho strachy nebagatelizovat a neshazovat, obecné fráze jako „bude to dobré“ nebo „nemáš se čeho bát“ mu do rukou nedávají možnost řešení, jen prohloubí pocity viny a strachu.
Pomáhá otevřít doma prostor pro rozhovor o pocitech dítěte, může to být formou hry, kreslení, divadla. Inspiraci najdete v knihách Emušáci. Povídáme-li si s dítětem o úzkosti, můžeme se dostat ke strachu, který už má konkrétní příčinu a dá se s ním lépe pracovat a vymýšlet společná řešení. Je dobré pak pomáhat dítěti jeho strach překonávat po menších krůčcích – úplné vyhýbání se situacím, které v něm vyvolávají úzkost nebo přehnané vystavování se těmto situacím může podpořit jeho bezmoc. Potřebuje si postupně zažít, že náročné situace zvládne.
Na úzkost výborně funguje práce s tělem a jeho uvolněním. To se se dá trénovat průběžně (nejen ve chvíli akutní úzkosti). Od úzkosti si také dítě může odpočinout při aktivitách, které odvedou jeho pozornost – např. procházky v přírodě, hraní. Při dlouhodobé úzkosti, která narušuje výrazně fungování dítěte, je na místě vyhledat odbornou pomoc psychologa či psychiatra.
Při akutní úzkosti dítěte je klíčové, abyste vy sami byli klidní a pevní. Než se úzkostí dítěte začněte zabývat, je vhodné dát si chviličku na to, abyste se sami párkrát nadechli a vydechli a připravili se na to, co se bude dít. S dítětem mluvíme klidným hlasem, dáváme pochopení jeho stavu, pokud to dovolí, udržujeme s ním fyzický kontakt, např. vezmeme ho na klín, obejmeme. Pokud je to možné, vedeme dítě ke zvládnutí situace. V případě, že dítěte svoji úzkost nepřekoná, např. nenechá se ošetřit u lékaře, nevyčítáme mu to.
V případě, že je dítě v panice (špatně se mu dýchá, je mu na omdlení, buší mu srdce), je důležité je pevným hlasem navést k práci s tělem – pevně se usadit, cítit nohy na zemi, opřít si záda a soustředěně společně dýchat (s důrazem na výdech). Ujistit ho, že tam jste s ním, není na to samo. Inspiraci pro práci s tělem při akutní úzkosti můžete najít v našich článcích:
Zkus hledat jiný způsob úlevy od napětí; tipy a #zvladni20
Jak rozpoznat varovné signály a co jsou příčiny?
Jak reagovat na dětské sebevražedné výroky
Kdo je kdo, kdy se na ně obrátit a kde získat kontakty
Jak být oporou a nepanikařit; a jak situaci naopak nezhoršit
Téma, o kterém není jednoduché mluvit, včetně konkrétních rad
Jak překonat akutní nutkání ublížit si
Co potíže s jídlem zahrnují a jaké kroky je možné podniknout?
Buďte trpěliví a nepřestávejte nabízet podporu. Zkuste navrhnout různé formy pomoci, například volat na Linku bezpečí, online terapii nebo setkání s jiným důvěryhodným dospělým. Pokud je situace kritická, vyhledejte okamžitou odbornou pomoc.
Je přirozené, že ve vás takovéto sdělení od dítěte vyvolá emoce. Můžete být v šoku, může to vaše dítě zmínit v nevhodnou chvíli (např. během hádky). Je tedy pochopitelné, že ne vždy zareaguje člověk tak, jak by jeho dítě potřebovalo. Důležité teď je nenechat to být a téma s dítětem znovu otevřít a v klidu si o něm promluvit.
V případě sebevražedných myšlenek silně doporučujeme, aby dítěti byla co nejdříve poskytnutá odborná psychologická či psychiatrická pomoc.
Můžete mít v takovéto situaci jako rodič silné obavy nechat své dítě o samotě, což je pochopitelné. Právě proto je důležité si společně sestavit krizový plán, co bude dělat v případě, že je přepadne nutkání si sáhnout na život. Doporučujeme mít čísla na krizové linky či blízké osoby po ruce - uložené v telefonu, doma zvýrazněné na nástěnce atd. V případě akutního ohrožení doporučujeme dítě hospitalizovat.
Sebepoškozování je velmi citlivé téma, vzbuzující pocity viny a selhání na straně dítěte. Může pro něj být náročné se svěřit svým rodičům, které vidí každý den. Dejte mu čas a prostor, nabídněte mu volání na Linku bezpečí či jinou odbornou pomoc, aby mělo možnost o tom mluvit anonymně. Netlačte na to, aby se vám se vším svěřovalo, ale podporujte ho v tom, že tu pro něj jste a může za vámi kdykoliv přijít.
Je přirozené, že jako rodič dítěte můžete cítit pocity viny, selhání a obavy ze své role v jeho potížích. Psychické napětí vedoucí k sebepoškozování je zpravidla způsobeno kombinací mnoha dlouhodobějších faktorů - události v rodině, škole, vztahy s vrstevníky, osobnostní ladění a emocionalita dítěte a další. Zjednodušeně řečeno - většinou nemá pouze jednu příčinu. Potíže v rodině mohou být jedním z faktorů. Můžete si otevřeně se svým dítětem promluvit o tom, jak se doma cítí a jestli by potřebovalo změnu ve vašem přístupu či vztahu.
Důrazně doporučujeme pomoc odborníka v situaci, kdy dítě se sebepoškozuje opakovaně a začíná mu to přinášet úlevu. Avšak nikdy není od věci situaci dítěte s odborníkem zkonzultovat, ať už na Rodičovské lince nebo v některém odborném zařízení. Hodně záleží na tom, jak se Vám podaří s dítětem otevřeně promluvit a nahlédnout na příčiny jeho chování. Neošetřené sebepoškozování má zhoršující se tendenci. V rámci odborné péče se může dítě naučit vhodnější způsoby zvládání stresu, o které se může do budoucna opřít. Dále tam může mít bezpečný prostor řešit příčiny, které ho vedly k rozvinutí sebepoškozování. V některých případech je vhodná rodinná terapie.
Někdy může být těžké z pohledu rodiče rozpoznat, kdy se dítěti do něčeho nechce, a kdy opravdu už nemůže. Důležité je vyvarovat se obviňujících frází, jako např. „ty jsi prostě líný a s ničím nechceš pomoct“, což může způsobit, že se dítě jen více uzavře do sebe. Zajímejte se, co je příčinou toho, že se mu do ničeho nechce. Pokuste se společně najít cestu ke změně. Jestliže sami stále nevíte, můžete s dítětem zajít k odborníkovi, který má mnohem více nástrojů a znalostí k tomu rozpoznat, zda se jedná o depresi.
Při psychoterapii je rychlost efektu hodně individuální, záleží na původu a příčinách deprese. Rozhodně ale nelze čekat dlouhodobé výsledky za jedno, dvě sezení – už po nich však může nastat krátkodobější úleva (na několik hodin až dnů). Záleží také na intenzitě terapie, zda se dochází 1x týdně či 1x za 14 dnů, první efekty se objeví většinou zhruba po 10 sezeních. Psychoterapie se zaměřuje na zpracování traumat a změnu nefunkčních programů, rozvoj sebevědomí, práci s emocemi, hledání a zpevňování opor a psychohygieny. Pokud se stav dítěte zhoršuje nebo se po dlouhodobé terapii nic nemění, je vhodné zvážit konzultací u psychiatra, který může nasadit vhodnou medikaci.
Ano, jsou děti, u kterých je medikace nezbytnou součástí léčby. Rozhodnutí o léčbě antidepresivy patří do rukou dětského psychiatra.
To může být velmi náročné a nárok na to „nebýt úzkostný, aby nebylo úzkostné moje dítě“ může vaši úzkost ještě zvýšit. Na druhou stranu jste v jedinečné situaci, můžete své dítě opravdu chápat, neboť to znáte u sebe – což může pomoci při rozhovoru s dítětem. Je pro vás snadnější jeho strach neshazovat, ale dát mu pochopení a přijmout je. Možná máte své vlastní strategie, jak se svou úzkostí pracovat, a to můžete svému dítěti předat. Zkuste se společně s ním učit, jak úzkost zmírňovat – např. věnujte se společně pravidelně relaxačním technikám.
Strach ze školy může mít různé příčiny, je dobré o tom s dítětem mluvit. Pokud nedokáže najít jednu očividnou příčinu, může se jednat o kombinaci nároků studia a vybudovaného strachu. Někdy to může i být tak, že dítě se ve škole cítí úzkostně, dostane panický záchvat, pak má strach, že znovu dostane panický záchvat, a začarovaný kruh se rozjede. S dítětem zkuste společně naplánovat postupný návrat do školy, jak to udělat, aby to zvládlo. Můžete si spolu sestavit krizový plán pro situaci akutní úzkosti ve škole – např. zavolat vám, zavolat na Linku bezpečí, využít aplikace stažené do mobilu, provést již vyzkoušené a osvědčené cvičení s tělem, obrátit se na učitele, kterému věří.
Rodičovská linka nabízí krizovou pomoc a základní sociální poradenství prostřednictvím telefonu, chatu a e-mailu. V případě potřeby předáváme kontakty na další instituce a konkrétní odborná pracoviště. Služba je určena rodičům, rodinným příslušníkům a ostatním dospělým jednajícím v zájmu dětí (pedagogové, trenéři atp.). Můžete se na nás obracet s nejrůznějšími starostmi, které se týkají dětí, dospívajících a mladých dospělých do 26 let.
Služba je anonymní. Je pro klienty z celé ČR. Na lince pracují psychologové a odborní pracovníci, kteří mají dlouholetou praxi v rodinném poradenství.